D'educació i postmodernitat
Els
professors tenen ––tenim–– la comesa de transmetre el coneixement de generació
en generació. Compte! Que això no és bufar i fer ampolles! Si tenim en compte
que el món està canviat com mai no s'havia vist, a un ritme vertiginós, correm
el risc de quedar-nos desfasats i transmetre un coneixement ––el de la nostra
generació–– que ja no siga profitós per a les generacions futures. Zygmunt
Bauman, sociòleg de prestigi, sosté que vivim en uns "temps
líquids". La metàfora és, si més no, encertada: el món actual és
aclaparadorament mutable, inestable, impredictible, com el líquid que es vessa
del recipient que el conté. En paraules del mateix Bauman, "les formes
socials (les estructures que limiten les tries individuals, les institucions
que garanteixen la continuïtat de les rutines, els patrons de comportament
acceptat) ja no poden conservar la seva forma durant un període llarg de temps,
ni esperem que ho facin, perquè es descomponen i es fonen més ràpid del que
triguen a formar-se". Evidentment, l'escola ––com a institució–– no s'escapa d'aquest
fenomen. I, em sap greu dir-ho, però és probable que els alumnes que encara ens
estem formant per a ser professors ja estiguem desfasats, tot i ser
joves i tenir el títol flamant. Al capdavall, el gran repte de l’ensenyament és el d’agafar
el tren de la postmodernitat. Serem capaços d’arribar puntuals a l’estació?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada